11th joulu2015

Moision Kartanon syysnäyttely 6.9. – 20.12.2015

Taiteilijat: Nina Forsman, Timo Mähönen, Ismo Pyykkö ja ITE-taiteilija Pertti Kuorttinen. Lisäksi Seija ja Pentti Hasun arvotaidekokoelma.

http://www.moisionkartano.com

Näyttelytiedote 9.9.2015

MOISION KARTANON SYYSNÄYTTELYSSÄ LÄHES SATA MAALAUSTA JA VEISTOSPIHA

Moision taide- ja pitokartanossa Elimäellä on avattu joulunalusviikolle kestävä syysnäyttely. Tällä kertaa esitellään neljän taiteilijan teoksia: Hollolassa työskentelevän taidemaalari Ismo Pyykön sekä Kotkan taiteilija-seuran Nina Forsmanin ja Timo Mähösen maalauksia kartanon päärakennuksessa – ja ITE-taiteilija Pertti Kuorttisen kookkaita ulkoveistoksia kartanon pihapuistossa.

Näiden rinnalla Moision perusnäyttelyssä on esillä noin 50 Hasun perheen kokoelmaan kuuluvaa vanhemman taiteen maalausta ja veistosta kartanon yläkerran museaalisten salien antiikkisisustuksen osana.

Ismo Pyykkö

Maisemamaalarina tunnetuksi tulleen Ismo Pyykön yli 50 teosta jakautuvat kahteen ryhmään. Osa hänen näyttelynsä huoneista täyttyy eri vuodenaikoja kuvaavista naturalistisista maisemaidylleistä. Kuusamon erämaaluontoa esittävistä maalauksista Moisiossa on näytteillä myös Pyykön Oulankajoki-sarjan suuri-kokoinen talvinäkymä.

Kartanon yläkerran suurimpaan saliin on puolestaan koottu Pyykön sinisissä sävyissä virtaavat, selvästi ekspressiivisempää ilmaisutapaa edustavat maisemateokset. Niiden oheen on ripustettu myös muutamia värikylläisiä naisfiguureja.

Nina Forsman (aik. Mattila)

Espoossa nykyisin asuva Kotkan taiteilijaseuran Nina Forsman on opiskellut maalausta Repin-akatemiassa Kotkassa sekä West Georgia -yliopistossa Yhdysvalloissa ja valmistunut kuvataiteen koulutusohjelmasta Saimaan amk:sta.

Timo Mähösen tavoin Forsman on ansioitunut myös valokuvaajana. Kahden jylhän komean muotokuvan rinnalla Moision näyttelyssä on mm. useita soikion muotoisia, valkoisella ja mustalla ja niiden välisillä harmaan sävyillä kaunistelemattoman ekspressiivisesti maalattuja kukka-aiheita.

Timo Mähönen

Kotkan taiteilijaseuran puheenjohtaja Timo Mähönen, 55, on tuonut Moisioon näytteille 12 maalausta viime vuosien tuotannostaan sekä varhaisemmista, osin Italiaan kytkeytyvistä portaikkojen, kaariporttien ja pylväshallien sekä valon ja varjojen muodostamista mentaalitilan kuvauksistaan.

Taiteilijantyönsä ohessa Mähönen johtaa Kotkan Valokuvakeskusta, jossa on esillä 27.9. saakka Kouvolan kameraseuran tämän vuoden päänäyttely.

”Alueellista yhteistyötä tarvitaan. Kun tässä iässä on jo mahdollista tarkastella omakohtaisesti asioita puolenvuosisadan aikaperspektiivillä, sekin luo ja tarjoaa näköaloja. Jatkuva kyky reagoida taiteen uusiin haasteisiin on ammattikunnallemme kuitenkin tärkeintä. Maailma muuttuu nopeasti. On hyvä muistaa, että vain tuo muutos on pysyvää. Ja sen myötä taideteosten sisältöäkin voidaan tulkita uudella tavalla.”

Mähönen nostaa teoksistaan esiin monitulkintaisesti nimeämänsä maalauksen Re-desinfection (Uudelleen-puhdistus) vuodelta 2005. Siinä suomalainen maaseudun kylämaisema on teoksen yläosassa kääntynyt kirjaimellisesti ylösalaisin. Teoksen alaosassa, autioksi tuhoutuneen ympäristön keskellä, on savupiippu-tehdas. Ja tätä kaikkea rajaa maalauksen molemmilla sivustoilla natsi-Saksan keskitysleirien valokuvista tutuiksi tulleet piikkilanka-aitaukset.

”Kuulin tämän teoksen nostavan nyt mieleen Eurooppaan suuntautuvan valtavan sotapakolaisten virran, joka on mullistamassa myös oman lintukotomme eristyneisyyden päälaelleen ja jota on pyritty pysäyttämään esimerkiksi sukulaisheimovaltiossamme Unkarissa uusilla piikkilanka-aidoilla. Hyvä, jos taideteos herättää katsojan miettimään näinkin laajoja ja vakavia asiakokonaisuuksia.”

Pertti Kuorttinen

Kuvanveistäjä, ITE-taiteilija Pertti Kuorttinen asuu Suur-Saimaan rannalla Savitaipaleella. Moision piha-alueella esiteltävistä, jopa kolmen metrin korkuisista veistoksista viisi on valmistunut tämän kesän aikana.

Kuorttinen hallitsee metallin ja puun ja jopa muovin ja kiven työstämistavat erinomaisen hyvin. Hänen teoksiinsa sisältyy usein myös oivaltavaa huumoria ja omakohtaista elämänkulun ja luonnon havainnointia.

On vaikeaa pidättää nauruaan esimerkiksi nähdessään teoksen Luomulehmä lomalla. Lehmän lähellä ylväänä seisova Kukko (ent. haravakone) paljastaa puolestaan jo tuon nimensä kautta, mistä kierrätys-materiaalista teos on tehty. Sen kaikki osat olivat alun perin vanhan hevosvetoisen haravakoneen piikkejä.

Päärakennuksen sisällä on lisäksi Kuorttisen suunnittelema ja valmistama ergonominen keinutuoli. Sen työstämisessä hän on voinut hyödyntää omaa huonekalupuusepän tasoista ammattitaitoaan.