07th syys2017

Sydämen katse 7.9. – 5.10.10.2017



LAURA AUTIO ( 1919 – 2001 )

Opiskeli Suomen Taideakatemian maalauskurssilla vuonna 1951 Sam Vannin johdolla.

Vapaa Taidekoulu 1955-1956.

Suomen Kulttuurirahaston järjestämä henkilö- ja muotokuvamaalauskurssi vuonna 1976.

Toimi studiovalokuvaajana Helsingissä.

Kotkan Taiteilijaseura ry:n jäsen.

Laura Autiolla oli näyttelyitä kotimaassa sekä ulkomailla mm. Tallinna Viro, Rostock Saksa.

Laura Aution ominta aluetta olivat hänen luomansa hiilipiirustukset, vaikka hän myös maalasi

öljyväreillä. Erityisesti piirtäjänä hän löysi itsestään ilmeikkään viivan taitajan ja herkän näkemyksen omaavan taiteilijasielun. Hänen rakkaita aiheitaan olivat ihmisen kasvot, puut, kivet

ja kallion pinta. Loisteliaimpaan taituruuteen hän pääsi ihmisten kasvoja tutkimalla ja piirtämällä

ne harmaille papereille. Lauran viiva on herkästi kaartuva, elävä ja aina tarkasti muotonsa löytävä.

Usein piirustuksessa on vain kevyt varjostus luomaan tilan tuntua. Muotokuvissa Laura tavoitti

piirustuksiinsa liikuttavan väreilevän sielukkuuden ja henkisyyden, joka kietoo sitä katsovan rauhalliseen hiljaisuuteen.

EEVA LEHMUSSAARI ( 1943 – 2001 )

Opiskeli Turun Taideyhdistyksen piirustuskoulussa 1965-1968.

Työskenteli kuvaamataidon opettajana Karhulassa, sekä sanomalehti Etelä-Suomen kuvataide-

kriitikkona kaksikymmentä vuotta.

Kotkan Taiteilijaseura ry:n perustajajäsen.

Eeva Lehmussaarella oli näyttelyitä kotimaassa sekä ulkomailla mm. Tallinnassa Virossa.

Eeva Lehmussaarella oli näkemys ja taito antaa hahmo sanottavalleen. Hän oli synnynnäinen

ekspressionisti. Maalausten hurja sisäinen lataus, niiden värikäs ja voimakas ekspressionismi

selittävät toinen toisensa. Kurinalainen sommittelu, maalausten tavaton rikkaus, voittopuolisesti

hänen tauluissaan oleva oranssi-punainen väritys on lämmin, läikkyvä, alituiseen ilmettä muuttava kuin hehkuva hiillos. Sommittelun keskeisenä elementtinä pehmeästi kaartuvat linjat, yleensä ympyrän muoto. Hänen tauluissaan on tunneherkkyyttä, eroottista aistillisuutta elämän tummien puolien ja ahdistuksen lisäksi. Eevan teoksista välittyy tekemisen riemu ja sadunomaisuus. Aiheina puhdas maalaus, jota ilmentää yhtä hyvin sommitelma kukista kuin ihmisistä huonetiloineen.

SYDÄMEN KATSE

HELENA KALKE ( 1937 – 2013 )

Opiskeli Taideteollisessa oppilaitoksessa 1956-1961.

Piti Helsingissä maineikasta Agora-galleriaa 1963-1964.

Kotkan Taiteilijaseura ry:n perustajajäsen.

Helena Kalke osallistui näyttelyihin kotimaassa sekä ulkomailla mm. Tallinnassa Virossa, Lyypekissä Saksassa, Ateenassa Kreikassa.

Helena Kalke kuvasi tauluissaan usein hellyyttä ja yksinäisyyttä. Tauluissa toistuvat naiset, kukat,

meri, lampaat, siilit, linnut, veneet, tikkaat, käsineet, saaret ja pitsit. Hän oli monien tekniikoiden

taitaja, yhtä hyvin hän käsitteli kollaasinomaisia materiaalikokonaisuuksia kuin sekatekniikkaa

piirustuksissa. Hänen teoksissaan on naivistisia ja surrealistisia piirteitä. Häntä voisi luonnehtia realistiseksi ja naivistiseksi symbolistiksi. Teosten äärellä ei voi olla huomaamatta, kuinka lähellä hänen taiteensa on myös sessessiomismia. Ehkä Helenan taiteesta ovat ikimuistoisemmin jääneet ihmisten mieleen sulokkaat ja hellyttävät naisfiguurit, jotka ovat asettuneet ikuiseen lepoon tauluihin ja piirustuksiin.

PIRKKO VALO ( 1943 – 2009 )

Opiskeli Aukusti Tuhkan grafiikkakoulussa Helsingissä.

Pirkko Valo opiskeli myös somistajaksi Markkinointi-instituutissa, ja teki n. 9-vuoden ajan

somistustöitä.

Taidemaalariliiton jäsen.

Pirkko Valolla oli näyttelyitä kotimaassa sekä ulkomailla mm. Bulgariassa, Intiassa.

Pirkko Valon taide kumpusi hänen omasta elämästään, tyttärestä ja ympäröivistä esineistä: tuoleista,

kannuista, kukista, sängyistä sekä myös eläimistä ja huoneista. Usein pienikokoiset vesivärimaalaukset ovat pikkutarkkoja ja hellyttävän intiimejä tutkielmia milloin rakkaudesta, mutta myös vihasta ja yksinäisyydestä. Luonnon ja ihmisen kohtaaminen, sopusointu ja yhteisyys peilautuu maalauksista, ne viittaavat usein kauas menneisyyteen. Karhu, sika, susi ovat Pirkon maalauksissa symboleja monille tunteille. Hänen maalauksiaan ja grafiikkaansa on määritelty naivistiseksi, mutta niissä todentuu myös surrealismia, symbolismia, ne ovat humoristisia ja salaperäisiä, unista ja muistoista kohoavia. Myös musiikki ja kirjallisuus vaikuttivat Pirkon taiteen tekemiseen.

Save