Historiaa

Vaikeuksien kautta voittoon

Helmikuussa 2005 kolmen tummiin pukeutuneen miehen seurue kokoontui neuvonpitoon tunkkaisessa kellarihuoneessa. Juha Metso, Timo Mähönen ja Olli Haapio olivat huolissaan kotkalaisen kulttuurielämän rapautuneisuudesta ja silmiinpistävästä epätoivosta. Tyhjäkäyntiä oli paljon ja joitain taiteenaloja, kuten esimerkiksi valokuvataidetta ja valokuvausta yleensäkin, ei ollut olemassa pöhöttyneiden kulttuurikabinettien itsetyytyväisessä ja korruptoituneessa suunnitelmataloudessa ja shampanjalasien kilinän tuomassa valheellisessa ja teennäisessä ilmapiirissä. Ehkä joku kuuli rukouksemme, koska huhtikuussa 2005 Kotkan kaupunki toteutti vihdoin organisaatiomuutoksen, joka avasi mahdollisuuden individualismin vallankumoukselle. Vuosia kytenyt aggressiivinen kestävän kehityksen kulttuuripääoma räjähti toimintaan ja virkamiesvetoinen mentaalinen keskitysleiri jäi historiaan. Toukokuun 5. päivänä 2005 perustettiin Kotkan Valokuvakeskusyhdistys ry paikallisen tavernan kulmapöydässä kiihkeiden puheiden ja pienen käsirysyn jälkeen.

Koputtavalle ei aina avata, mutta etsivä löytää

Kun puheet oli puhuttu ja suunnitelmat tehty, jätimme puuduttavan paperisavotan ja lausenysväämisen tuonnemmaksi ja lähdimme etsimään valokuvakeskukselle paikkaa ja tilaa. Ensimmäinen yhteisnäyttely tempaistiin pystyyn heinäkuussa 2005 Meripäivien aikaan ja tuolloin koekäytimme tietämättämme tulevaa toimitilaamme. Kotkan kaupungin kanssa neuvottelut olivat todella jäykkiä ja tahmeita ja esitellyt tilat kuin kavalkadi haitilaisista vankiloista. Olimme pakotetut hakemaan tiloja yksityiseltä sektorilta. Uskomattomien uurrastusten, ponnistelujen ja stressaavien kiemuranttien sivujuonien jälkeen saimme allekirjoitettua vuokrasopimuksen nykyisiin toimitiloihimme,jotka sijaitsevat osoitteessa: Vuorelankulma 2, 48100 Kotka. Arkkitehti Kaarlo Könösen suunnittelema rakennus valmistui 1927 ja on mitä loistavin 1920-luvun klassismin esimerkki. Uudenlainen kulttuurisankaruus ja uusi kulttuurin aikakausi olivat vasta alussa.

Alueellinen ja globaali kolmannen sektorin toimija

Toiminta pyörähti toden teolla käyntiin vuoden 2005 syksyllä erilaisten hanke- ja rahoitushakemusten täyttöruljanssilla. Ja kuten niin usein käy arjen känsäinen koura oli kaataa koko rakennelman. Rahoitusanomukset päätyivät silppuriin ja tekijäkaartin mieliala putosi kuin kyyneleet tyhjyyteen. 2006 kaikki muuttui. Tästä erityinen kiitos Suomen kulttuurirahaston Kymenlaakson rahastolle ja heidän myönteiselle suhtautumiselleen asiaamme kohtaan. Toimintamme sai lisää tukea ja varmuutta toukokuussa 2006 kun Valtion valokuvataidetoimikunta myönsi Kotkan Valokuvakeskukselle produktioavustuksen. Vuoden 2006 aikana, tuolloin koordinaattorina ja tuottajana toiminut perustajajäsen Timo Mähönen uskollisine ystävineen suunnitteli ja toteutti rajulla ”selkäydinurakalla” galleriatilan modernisointikorjausten ensimmäisen vaiheen. 2007 aikana korjauksia jatkettiin tekemällä uusia seinäelementtejä ja tulevan pimiötila/digipajan muutostöitä. Vuoden 2008 ensimmäisellä kvartaalilla teimme tiedusteluja surkean valaistuksen muuttamiseksi. Saimme alan johtavan valaistussuunnittelijan tekemään työn. Tavoitteemme on uudistaa koko valaistussysteemi ja syksyllä 2008 olemme saaneet tehtyä/teetettyä kaksi kolmasosaa tästä vaativasta ja kalliista operaatiosta.

Vahva visio, vahva konsepti, vahva johtaja

Valokuvakeskuksen gallerian ensimmäisenä vuonna toimme Kotkaan huikeat neljä kansainvälistä näyttelyä. Valokuvataiteellisesti korkeatasoinen Sabine Meyerin ja Thomas Humeryn aloittivat näyttelyiden sarjan heinäkuussa. Elokuussa järjestimme yhteistyössä Valokuvakeskus Nykyajan kanssa, ainakin alueelliseen, kulttimaineeseen nousseen näyttelykokonaisuuden – Bert Stern ja Inge Morath Marilyn Monroe ja The Misfits. Tämän jälkeen on pakko mainita muutama Kotkan Valokuvakeskuksen omaa tuotantoa oleva näyttely niiden saaman positiivisen palautteen takia. Harkitun konseptin muutoksen jälkeen tuotimme Elvis-valokuvaaja Ed Bonjan ”I Shot Elvis” – näyttelyn ensimmäistä kertaa, kokoluokassaan, Suomeen.Juha Metson ja Miina Äkkijyrkän mahtava 100%-näyttely keräsi hyvän yleisömäärän ja Juha Vainion 70v.-juhlanäyttely liikutti kansaa kiitettävästi. Oheistapahtumien kirjo runoiltoineen, performansseineen ja jazz-konsertteineen on todellakin ollut piristysruiske niin Valokuvakeskukselle kuin aktiivisille kulttuuritoimijoillekin. Byrokraatittoman lähialueyhteistyön hedelmiä alettiin poimia vuonna 2008 ja verkostoitumiskehityksen voimistuessa luomme mahdollisuuksia uusiin yhteistyöhankkeisiin kaikkialla maailmassa.