Menneet

18.03. – 17.04.2010
Markku Vanhalakka: RETURN OF THE MUMMU #2

Kotkan Valokuvakeskuksen 44. näyttely esittelee kouvolalaisen valokuvaaja/kuvataiteilija Markku Vanhalakan tuotantoa ja kiehtovan Return of the Mummu teossarjan seuraavan kehitysversion.
Tämä järkähtämätön ”manuaalimies” suomii viiltävän tarkasti yhteiskuntamme epäkohtia ja tuo selkeästi esiin oman EU-kriittisen kantansa valokuvateostensa kautta.

En ole kapinallinen, olen kuin salama myrskyssä joka hetkeksi valaisee maiseman,
iskee tiettyyn kohtaan.
Tahdon tuoda esiin ja osoittaa. Jotta pienikin tulisi näkyväksi ja tärkeäksi.
Jotta emme unohtaisi. Ajatuksilla on väliä.
Ne muuttuvat sanoiksi ja teoiksi, yhteiskunnalliseksi maisemaksi.
Kuvani ja työni ovat huomioita ajattelumme todellisuudesta.
Ne ovat minun puheenvuoroni.
Minun ajatukseni kumpuavat lähteestä, sisäisen intiaanini sydämestä
jossa asuu kunnioitus ja arvostus Äiti Maata kohtaan.

Markku Vanhalakka


11.02. – 13.03.2010
Helmut Herzfeld: John Heartfield – Fotomontaaseja

Kotkan valokuvakeskuksessa avataan torstaina 11.02. klo 18.00 John Heartfieldin Fotomontaaseja -näyttely.

Edellinen Kouvola -näyttely kuvasi 2000-lukua ja sen repaleisuutta. Nyt avautuu näyttely joka siirtää meidät ajassa noin 80 vuoden taa. Tuolloin taantumassa rypevä Eurooppa etsi itseään niin kulttuurisesti kuin poliittisesti. Tämän ajan henkeä kuvaa Helmut Herzfeldin a.k.a. John Heartfieldin taiten tehdyt voimakkaat ja sisällöltään osittain jopa poliittisesti epäkorrektit julisteet.

Heartfieldin 33 teosta ovat syntyneet aikana jolloin poliittinen tietoisuus ja ideologiat elivät kukoistuskauttaan. Tähän päivään verrattuna julisteitten iskulauseet ja visuaalinen sisältö tuntuvat nykyihmisistä jossain määrin vieraalta sekä jopa koomisilta, mutta ajan kuvaa erinomaisesti esiintuovina.

Tämän päivän laimeaan visuaaliseen propagandaan (lue:vaalimainokset) verrattuna John Heartfieldin työt ovat kuitenkin riemastuttavia, näkemyksellisiä ja yllättävän tuoreita. Nykyajan poliittisille ”kyrmyniskoille” ja kellokkaille näyttely avaa lukemattomia mahdollisuuksia ideologisen vastakkainasettelun käsittelyyn.


8.1.2010 – 7.2.2010
Tommi Pylkkö (työryhmä): KOUVOLA-näyttely

Kun Suomen kartalle sijoitetaan kaupunkeja, huomataan Kouvolan, Lappeenrannan, Kotkan, Haminan ja Porvoon sijaitsevan suhteellisen lähellä toisiaan. Jokainen edellä mainituista kaupungeista on kuitenkin oma ainutlaatuinen kokonaisuutensa. Jopa kaupunkisuunnitteluun perehtymätön satunnainen kulkija ei voi sekoittaa niiden keskustoja ja torinlaitoja kolmen promillen humalassakaan.

Tämä valokuvanäyttely kertoo Kouvolasta. Näyttely on sekoitus stereotypioita ja niiden välttämistä. Pääosassa ovat kuvat, eivät sanat. Kuvista kuitenkin muodostuu lauseita, ja niiden kautta tarinoita. Kuvien katsominen ja sitä kautta ymmärtäminen ei vaadi laajempaa oppimäärää – ei lukion eikä Kouvolaan matkustamisen. Sen sijaan se vaatii saapumisen Kotkan valokuvakeskukseen. Ja sinnekin vain aikavälillä 8. tammikuuta – 6. helmikuuta. Maanantaita ja sunnuntaita kannattaa välttää, silloin Kotkan valokuvakeskus on kiinni.

Miksi Kotkaan? Kotkassa on hyvä kaupungin henki. Sillä ei ole lastina riippukiviä, Suomen merimuseokin siirtyi Kotkaan. Jokapojan ja -tytön, miehen ja naisen nykyinen ongelmanratkaisija, Google, on sekin ymmärtänyt paikan hyvät vibat. Google ei tullut Kotkaan, mutta lähelle Haminaan.

Entä Kouvola? Laajenneessa suurkunnassa on nuorten vekaroiden kirosana, Vekaranjärvi. Vekaranjärven vieressä Jätkän taulutalo. Kaupunki on tunnettu myös Tykkimäestä, joka on lasten huvipuisto. Musiikin harrastajille nousee mieleen 80-luvun rokkipamppulegenda Peer Günt. China Center, Kiina on tosiaankin vain junamatkan päässä. Ristiriitaista ehkä, mutta kaikki kuitenkin niin sulassa sovussa keskenään.

Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan, vielä vähemmän ihmiset, jotka eivät kuuluu virallisesti johonkin. Tässä näyttelyssä Kouvolaa tutkivat monet ei-kouvolalaiset, tai jo sieltä muualle muuttaneet. Kaikilla näyttelyyn osallistuvilla on kuitenkin jonkinasteinen side Kouvolaan.

Vanha Kouvolan kaupunki täyttäisi nyt 50 vuotta. Kaupungit ja paikat herättävät aina tunteita. Kouvola ei jätä kylmäksi, paitsi silloin kun juna malttaa odotuttaan itseään tammikuun paukkupakkasilla. Hieman ennen joulua Tuomas Enbuske mainitsi tv-ohjelmassaan kaupunkilegendasta, jonka mukaan Elvis eläisi

Kouvolassa rekkakuskina. Elviksen – ja Kouvolan maineen tuntien se voisi olla tottakin. Siitä on hyvä lähteä.

Näyttelyyn ovat osallistuneet Juliana Harkki, Liisa Jokinen, Antti Kolppo, Marleena Liikkanen, Matti Sinkkonen, Matti Tanttari, Suvi Timonen, Pauliina Vesterinen ja Tommi Pylkkö (näyttelyn kokoaja).


16.12. – 31.12.2009
3 to 7 & Joulunäyttely

Näyttelyssä on Arno Rafael Minkkisen työpajalla olleiden kurssilaisten ”3 to 7” -kuva kokonaisuuksia sekä Valokuvakeskuksen jäsenten oma joulunäyttely.

Mystinen Joulunäyttely - Kuvaa ei saa käyttää eikä kopioida ilman kuvaajan suostumusta. 3 to 7 - Kuvaa ei saa käyttää eikä kopioida ilman kuvaajan suostumusta.

13.11. – 12.12.2009
Kira Gluschkoff: Wild Visions

Kotkan Valokuvakeskuksen syyskauden näyttelyiden ehdoton timantti on kansainvälisesti menestyneen muotikuvaaja Kira Gluschkoffin ensimmäinen soolonäyttely ajalla 13.11. – 12.12.2009.

Toimiessaan mallina Milanon ja Pariisin catwalkeilla Kira Gluschkoff pohjusti tulevaa uraansa valokuvaajana. Tämä sympaattinen itseoppinut talentti on sittemmin saanut kuviaan Cosmopolitanin, Noisen, Ellen ja Glorian kaltaisiin kuuluisiin naistenlehtiin.
Gluschkoff on kuvannut yli kymmenen kantta Venäjän Elleen ja on ollut yksi lehden ykköskuvaajista jo useiden vuosien ajan.

Moni tunnettu suomalainen vaatemerkki saa kiittää Kira Gluschkoffia hänen valokuviensa kautta tuotteille syntyneistä positiivisista ja eleganteista mielikuvista. Marimekon, Ril´sin, Luhdan, Polan ja Ajattaren muotikuvat ovat 2000-luvulla olleet työlleen omistautuneen, kunnianhimoisen ja sosiaalisesti lahjakkaan muotikuvauksen suuriruhtinattaren käsialaa.

Näyttelyssä on esillä 35 Gluschkoffin muotikuvaa. Näyttely on nimeltään Wild Visions.

Kira Gluschkoff© - Kuvaa ei saa käyttää eikä kopioida ilman kuvaajan suostumusta. Kira Gluschkoff© - Kuvaa ei saa käyttää eikä kopioida ilman kuvaajan suostumusta. Kira Gluschkoff© - Kuvaa ei saa käyttää eikä kopioida ilman kuvaajan suostumusta. Kira Gluschkoff© - Kuvaa ei saa käyttää eikä kopioida ilman kuvaajan suostumusta.

8.10 – 7.11.2009
Laurene Bois-Mariage: Valokuvaukselliset

Kotkan Valokuvakeskuksen 39. näyttely on ranskalaisen Laurene Bois-Mariagen (s.1981) hienostunut ja valokuvataiteellisesti korkeatasoinen ”Valokuvaukselliset” teoskokonaisuus.

STATEMENT

Laurene Bois-Mariage© - Kuvaa ei saa käyttää eikä kopioida ilman kuvaajan suostumusta. Laurene Bois-Mariage© - Kuvaa ei saa käyttää eikä kopioida ilman kuvaajan suostumusta. Laurene Bois-Mariage© - Kuvaa ei saa käyttää eikä kopioida ilman kuvaajan suostumusta.

4.9. – 3.10.2009
Klaus Riederer: Alaston totuus

Kun tuijotan itseäni peilistä, minulle herää ajatus, ettei minulla ole harmaata aavistustakaan siitä, kuka tuolla lasin takana oikeastaan on. Mitä hän tuntee sisimmissään? Osaako hän rakastaa? Mistä hän haaveilee, unelmoi?

Vaikka nämä kysymykset ovat mietityttäneet minua ainakin kolmanneksen elämästäni, on kohtalon ivaa, miten elämänkokemukset, ennen kaikkea kuluvan kuukauden aikana sattuneet, ovat minua muuttaneet. Juuri kun kuvittelin saaneeni tarpeekseni taiteen tekemisestä, avautui minulle tilaisuus osallistua kunnianarvoisan valokuvaajan, Arno
Rafael Minkkisen, “3 to 7” –valokuvaustyöpajaan Kotkassa 3. – 7. 8. 2009. Arnon avainkysymys “Are you teachable?” kaikuu mielessäni, kun ajattelen miten paljon joudun luopumaan aikaansaannoksistani päästäkseni matkallani eteenpäin. Kiitos ainutlaatuisen opettajani ja osaavien kurssitovereideni, aloin kurssilla valokuvata minulle aivan uudella tavalla, ja ennenkaikkea samalla opin löytämään suuntaa elämälleni. Jäljestäpäin ajateltuna, niin moni aiemmin kieltämäni opetus nyt alkaakin tuntua järkeenkäyvältä.

Näyttelyssä on esillä Arnon työpajan lopullisen 7 kuvan kokonaisuuden lisäksi toinen sarja, jota en voinut olla työstämättä enkä aloittamatta jo heti kotimatkallani työpajalta. Arnon ehdotuksesta olen myös palaamassa juurilleni — ääneen. Niinpä näyttelyn kolmas osio on ääniteos. Jää kävijän koettavaksi, onnistunko ylittämään itseni: toteuttamaan kaiuttimilla kolmeulotteista äänimaisemaa kolmannen gallerian haastavaan akustiikkaan.

Näyttelyn lopputulos on minulle jotain täysin ennalta aavistamatonta. Ehkä tämä juuri kuvastaakin hyvin matkaa itseni sisälle.

Näyttelyn kaikki valokuvat olen ottanut Canon EOS 40D –järjestelmädigikameralla, vedostanut Epson 11880 –suurkuvatulostimella ja pohjustanut alumiinikomposiittilevyille.


23.07. – 30.08.2009
Gottfredson, Taliaferro & Barks: Walt Disneyn Vanhat Mestarit

Gottfredson, Taliaferro & Barks
23.07. – 30.08.2009

Reichelt und Brockmannin ja Kotkan valokuvakeskuksen yhteistyönä toteuttama Walt Disneyn Vanhat Mestarit-näyttely.

Näyttelyssä on yhteensä 74 teosta vuosilta 1933 – 1987. Näyttelykokonaisuudesta löytyy serigrafioita, litografioita, strippisarjoja ja luonnoksia Carl Barksilta, Al Taliaferrolta ja Floydfredsonilta.

Onko Kotkasta tullut Ankkalinna?


25.06. – 19.07.2009
Antti Puskala: Rosbergista Räikköseen

Kotkan Valokuvakeskuksen näyttelyvuoden 2009 eräs merkittävimmistä kohokohdista on kansallisesti tunnetun ja tunnustetun sekä maailmalla loistavasti menestyneen Formula-1 kuvaajan, Kauhajoella 1945 syntyneen Antti Puskalan ensimmäinen henkilökohtainen valokuvanäyttely. ”Rosbergista Räikköseen” on mahtava , korkeatasoinen ja voimakkaan emotionaalinen läpileikkaus suomalaisen autourheilun kiistämättä parhaan kuvaajan elämäntyöstä. Esillä on 60 valokuvaa vuosilta 1983 – 2009. Näyttely on Kotkan Valokuvakeskuksen omaa tuotantoa ja näyttelystä tehdään mahdollisesti myös kiertonäyttely

Antti Puskala on kuvannut päätyökseen formuloita 36 vuoden ajan. 510 Grand Prix:tä ja lukemattomia F1-testiajoja. Antti Puskala on myös kuvannut MM-ralleja, niiden testiajoja ja harjoituksia ympäri maailman.

F1-kisoissa on noin 100 virallista kuvaajaa, joilla on pysyvä passi kisoihin. Jotta passi pysyy voimassa, on kuvaajan julkaistava vähintään 240 kuvaa vuosittain lehdistössä. Lehtileikkeet toimitetaan Pariisiin FIA:lle, joka antaa kuvausoikeudet.

Antti Puskala© - Kuvaa ei saa käyttää eikä kopioida ilman kuvaajan suostumusta. Antti Puskala© - Kuvaa ei saa käyttää eikä kopioida ilman kuvaajan suostumusta. Antti Puskala© - Kuvaa ei saa käyttää eikä kopioida ilman kuvaajan suostumusta. Antti Puskala© - Kuvaa ei saa käyttää eikä kopioida ilman kuvaajan suostumusta.

Antti Puskala on tällä hetkellä ainoa suomalainen kuvaaja F1:ssä, joten voidaan todeta hänen olevan ”paras suomalainen F1-kuvaaja”. Viralliset kuvaajat käyttävät numeroitua kuvausliiviä. Formulaviikonloppuna Antti Puskala saapuu torstaina kisakaupunkiin. Kuvauspäivät perjantaista sunnuntaihin ovat todella hektisiä, lähes infernaalisia. Kuvauspäivä alkaa aamulla kello seitsemän ja päättyy usein vasta kello 22:00. Maanantaina on edessä paluu kotimaahan.
Antti Puskala käyttää Canonin huippuluokan digitaalikameroita, joita keikoilla mukana on aina kaksi. Lisäksi matkassa on aina erilaisia objektiiveja. Suoratulostus antaa mahdollisuuden kuvien tulostamiseen myös tarvittaessa paikan päällä.

Kun filmiltä siirryttiin digitaalisuuteen on kuvien määrä lisääntynyt valtavasti ja myös kuvaamisesta on tullut nopeatempoisempaa. Virallisia henkilökuvia F1-kuljettajista saavat ottaa vain viralliset kuvaajat kauden alkaessa Australian osakilpailun yhteydessä. FIA järjestää myös Japanin osakilpailun yhteydessä ”luokkakuvauksen”, jossa F1-kuljettajat poseeraavat yhdessä.

Antti Puskala on suomalaisen autourheilun kokenein valokuvaaja. Hänen elämäntyönsä muistetaan ja tullaan muistamaan erityisesti Formula 1 – kilpailuista. Lukuisat lehdet Suomessa ja ympäri maailman ovat julkaisseet hänen kuviaan.


28.05. – 21.06.2009
Jussi Aalto: Muotokuvaretrospektiivi

Jussi Aalto (s.1945) on valokuvaaja ja valokuvauksen opettaja, joka tunnetaan parhaiten muotokuvistaan.

Hän toimi helsinkiläisen Kameraseura ry:n puheenjohtajana vuosina 2002-2006. Vuosina 1978 ja 1985 Aalto sai valokuvataiteen valtionpalkinnon. Vuonna 2006 hänelle myönnettiin elinikäinen taiteilijaeläke.

Aalto on pitänyt yli 20 valokuvanäyttelyä, useimmat Helsingissä ja eri puolilla Suomea, mutta muutaman myös ulkomailla. Aalto on tehnyt seitsemän kirjaa. Hän toimi 1969-70 Kamera-lehden toimitussihteerinä.

Urho Kekkonen - Jussi Aalto© - Kuvaa ei saa käyttää eikä kopioida ilman kuvaajan suostumusta. Väinö Linna - Jussi Aalto© - Kuvaa ei saa käyttää eikä kopioida ilman kuvaajan suostumusta. Carolyn Carlson - Jussi Aalto© - Kuvaa ei saa käyttää eikä kopioida ilman kuvaajan suostumusta. Luento 6.6.2009 - Jussi Aalto© - Kuvaa ei saa käyttää eikä kopioida ilman kuvaajan suostumusta.

« sivu 1 ... 9, 10, 11, 12, »